آیا کشمش برای شما مفید است؟

1401/11/17

فواید کشمش

آیا کشمش برای شما مفید است؟

کشمش به طور طبیعی شیرین و سرشار از قند و کالری است و اگر در حد اعتدال مصرف شود میتواند برای سلامتی ما بسیار مفید باشد.

 

کشمش چیست؟

تکه­ های چروکیده بنفش، قهوه ای یا زرد که به عنوان کشمش شناخته می شوند، در واقع انگوری هستند که در آفتاب یا در دستگاه آبگیری غذا خشک شده اند.

 

کشمش معمولا به دو صورت مصرف می شود:

به صورت خام، در سالاد یا مخلوط با بلغور جو دوسر ، در ماست و یا در گرانولا یا غلات استفاده می شود.

شما همچنین ممکن است آنها را به صورت پخته شده در انواع غذاها، کلوچه ها، نان ها و کیک های خوشمزه خورده باشید.

 کشمش با وجود اندازه کوچک، سرشار از انرژی و سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است.

 

کشمش به طور طبیعی شیرین و سرشار از قند و کالری است، اما اگر در حد اعتدال مصرف شود برای سلامتی ما مفید است. در واقع، کشمش می تواند به هضم غذا کمک کند، سطح آهن را تقویت کند و استخوان های شما را قوی نگه دارد.

 

بنابراین دفعه بعد که هوس آب نبات یا شیرینی کردید، کمی کشمش بخورید تا اشتیاق خود را برآورده کنید. بدن شما از مزایای سلامتی بهتری بهره خواهد برد.

 

خواص غذایی کشمش

عوامل متعددی در مورد فواید غذایی کشمش وجود دارد. برای تعیین اینکه آیا مزایای کشمش بر خطرات آن بیشتر است یا خیر، در ادامه بخوانید.

 

قند و کالری

نصف فنجان کشمش حدود 217 کالری و 47 گرم قند دارد. برای درک بهتر، یک قوطی نوشابه 350 میلی لیتری بسته به برند، حدود 150 کالری و 33 گرم شکر دارد.

 

به همین دلیل، کشمش دقیقاً یک خوراکی کم کالری یا کم قند نیست. جای تعجب نیست که گاهی اوقات از آنها به عنوان "آب نبات طبیعت" یاد می شود.

 

مقادیر زیاد قند و کالری برای میوه‌های خشک کاملاً مشخص است، به همین دلیل است که توجه به تعداد کشمش‌هایی که در یک وعده می‌خورید بسیار مهم است.

 

کشمش اغلب در جعبه های کوچک و تک وعده ای فروخته می شود که هر کدام حاوی حدود 100 کالری است. اگر با کنترل وعده مشکل دارید، سعی کنید این کشمش های بسته بندی شده را خریداری کنید تا میزان مصرف خود را کنترل کنید.

 

برای ورزشکاران استقامتی، کشمش یک جایگزین عالی برای جویدن ها و ژل های ورزشی گران قیمت است. آنها منبعی سریع از کربوهیدرات های بسیار مورد نیاز هستند و می توانند به بهبود عملکرد شما کمک کنند.

 

یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که کشمش به اندازه یک برند قرص ژله ورزشی در بهبود عملکرد ورزشکارانی که درگیر تمرینات استقامتی با شدت متوسط تا زیاد هستند، موثر است.

 

فیبر

نصف فنجان کشمش 3.3 گرم فیبر یا تقریباً 10 تا 24 درصد از نیاز روزانه شما را بسته به سن و جنسیت به شما می دهد،

 

فیبر کمک بسیار قابل توجهی به دستگاه گوارش شما میکند و می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند.

 

فیبر به سیر ماندن شما برای مدت طولانی تری کمک می کند زیرا تخلیه معده شما را کند می کند.

همچنین در سطح کلسترول نقش دارد. فیبر رژیمی به کاهش سطح کلسترول "بد" نوع لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) معروف است.

 

آهن

کشمش منبع خوبی از آهن است. نصف فنجان کشمش حاوی 1.3 میلی گرم آهن است. این حدود 7 درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای اکثر زنان بالغ و 16 درصد برای مردان بالغ است.

 

آهن تاثیر بسیاری در ساخت گلبول های قرمز خون و کمک به حمل اکسیژن به سلول های بدن شما دارد. برای جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن، باید آهن کافی بخورید.

 

کلسیم و بور

در هر نصف فنجان کشمش حدود 45 میلی گرم کلسیم وجود دارد. این به حدود 4 درصد از نیازهای روزانه شما تبدیل می شود. کلسیم برای استخوان ها و دندان های سالم و قوی ضروری است.

 

اگر شما یک خانم مسن هستید، کشمش یک میان وعده عالی برای شماست، زیرا کلسیم به جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان کمک می کند، اختلالی که با از دست دادن استخوان مشخص می شود و معمولاً با افزایش سن رخ می دهد.

 

برای اطلاعات بیشتر، کشمش حاوی مقدار زیادی عنصر کمیاب بور است. بور با ویتامین D و کلسیم کار می کند تا استخوان ها و مفاصل شما را سالم نگه دارد. همچنین در درمان پوکی استخوان نقش دارد.

 

آنتی اکسیدان

کشمش منبع استثنایی از مواد شیمیایی طبیعی به نام فیتونوترینت ها مانند فنل ها و پلی فنول ها است. این نوع مواد مغذی آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شود.

 

آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد از خون شما کمک می کنند از آسیب به سلول ها و DNA جلوگیری می کنند. این رادیکال های آزاد می تواند منجر به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی و سکته شود.

 

ترکیبات ضد میکروبی

یک مطالعه در سال 2009 اشاره کرد که کشمش حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که می تواند دندان ها و لثه های سالم را تقویت کند. فیتوکمیکال‌های موجود در کشمش، از جمله اسید اولئانولیک، اسید لینولئیک و اسید لینولنیک، با باکتری‌های موجود در دهان که منجر به ایجاد حفره می‌شوند، مبارزه می‌کنند.

 

به عبارت دیگر، خوردن کشمش به جای خوراکی های شیرین می تواند لبخند شما را سالم نگه دارد.

دیدگاه‌ها